Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel

geplaatst in: Identiteitsmarketing | 12

In Maak een merk van je bedrijf beschreef ik de redenen waarom het zinnig is om je eigen merk te beschrijven. Ik gebruik daarbij een identiteitsmodel:

Dit ziet er wellicht ingewikkeld uit maar dat valt in de praktijk erg mee. Het gaat als volgt:

Aan de linkerkant vind je jouw ‘drijfveer’. Hierin geef je aan waarom jij je bedrijf bent begonnen. Aan de rechterkant beschrijf je jouw ideale klant of je doelgroep. Je gaat in de schoenen van je klant staan en bedenkt welke behoefte je oplost. Aan de onderkant, of de ‘inhoud’ beschrijf je jouw product, hoe je het distribueert (als het om een fysiek product gaat, bij een dienst is dit vakje meestal niet relevant) en op welke manier jouw boodschap rond gaat. Aan de bovenkant, ‘vorm en stijl’, beschrijf je hoe jij naar buiten treedt. Ben je traditioneel of onconventioneel? Formeel of juist niet? Kleurrijk of ingetogen? Deze woorden zijn vooral belangrijk bij het ontwerpen van je logo en huisstijl: zodat het past bij je merkomschrijving.

Last but not least en vaak nog het lastigst: het midden. Hier beschrijf je jouw kernwaarde: waar het bij jou écht over gaat. Wanneer je dit goed doet kom je hier steeds bij terug. De manier waarop je bedrijf zich manifesteert of de producten kunnen in de loop van de tijd veranderen. De kernwaarde blijft intact.

Hieronder een voorbeeld van de verdiepingsslag die je kan maken bij ieder onderdeel:

Wat heb je hier nu aan? Het is een strategisch instrument. Het is richtinggevend bij de ontwikkeling van communicatiemateriaal. Het is motiverend wanneer de zaken niet gaan zoals je verwacht had. Het is inspirerend wanneer je toe bent aan het ontwikkelen van nieuwe producten of een nieuwe strategie.

Wil je aan de slag met je merk? Maak dan een afspraak voor een strategiegesprek.

12 reacties