Maak van je website je beste verkoper!
De eerste website die ik ooit liet maken was heel mooi. Aansprekende look-and-feel, mooie foto’s, ik was er trots op! Maar, geen klant die ik er ooit door kreeg. Want ik werd niet gevonden in de zoekmachines. Ja, wel op mijn bedrijfsnaam maar niet op relevante zoektermen. Eigenlijk een digitaal uithangbord.
Zelf website bouwen
Een aantal jaren later besloot ik zelf een nieuwe website te maken. In Dreamweaver. Iemand hielp mij op weg en met het boek ‘Dreamweaver voor Dummies’ kwam ik een heel eind. Inmiddels had ik iets meer kaas gegeten van zoekmachineoptimalisatie (dacht ik) en het gebruik van metatags. Maar ook deze website deed het niet zo goed in de zoekmachines. Oorzaak: als onervaren webbouwer had ik een rommeltje gemaakt van de code in mijn stylesheet. En Google zoekt niet graag in een grote berg rommel.
Zoekmachine optimalisatie
Via het Business Bootcamp leerde ik Tjark van Dijk kennen: specialist in zoekmachineoptimalisatie. Door het gesprek met hem werd het mij duidelijk wat er allemaal mis was met mijn site en welke kansen ik liet liggen. Thuisgekomen ben ik direct van start gegaan: ditmaal in WordPress. WordPress zelf zorgt al voor een goede vindbaarheid in zoekmachines, maar met plugins kun je op een simpele manier daar nog verbetering in aanbrengen.
Conversie
Zoekmachine optimalisatie is de eerste stap, conversie is de volgende. En dat heeft alles te maken met de inrichting van je site, de manier waarop je tekst schrijft en beeld gebruikt. Daar verdiepte ik me ook in. Het boekje ‘Click! Verleiden op internet’ van Aartjan van Erkel was daarbij een goed handvat.
WordPress
WordPress is gebruiksvriendelijk. Ik vond het tamelijk eenvoudig om zelf al iets leuks te maken. Door de grote keuze uit thema’s kan je jouw nieuwe site al snel je eigen gevoel geven. Kijk maar eens naar Art4Living. Deze site heb ik gemaakt met het thema Twentyten. Door de foto te vervangen door eigen beeld ziet het er al heel ‘eigen’ uit.
Training
Tjark en ik hebben nu een trainingsmiddag en workshop ontwikkeld. Want ook bij sites die door professionals zijn gemaakt is de optimalisatie en conversie lang niet altijd wat het zou kunnen zijn. En dat is een gemiste kans. De eerste trainingsmiddag was gistermiddag en wat een wereld is er open gegaan voor de deelnemers! Voor ons een bevestiging dat deze waardevolle kennis voorziet in een behoefte: want na alle moeite die je doet voor het maken van een website, wat is het dan heerlijk als je daar ook daadwerkelijk klanten uit haalt.
Verwante pagina’s: het programma van de workshop en training en de agenda.
Nicole Alles
Ik heb recentelijk de workshop gevolgd en wat valt er veel te leren over hoe je goed en succesvol een eigen website bouwt! Ingrid en Tjark weten erg goed en laten gemakkelijk zien, dat een website hebben nog niet betekent een website die klanten werft. Er valt hierin erg veel te leren en eigenlijk zou je deze basiskennis gewoon moeten weten, ook al zou een derde partij de website voor je bouwen. Want, veel professionele websitebouwers blijken niet genoeg te focussen op het succesvol neerzetten van je site! Het mooi maken is een, maar het werven van klanten via je site is een tweede. De basisbeginselen leer je in deze workshop. Aanrader, dus!