Marketingtactiek 2: commitment en consistency

geplaatst in: Implementatie, Meer klanten, Ondernemen, Strategie | 0

marketingtactiek“Mevrouw, heeft u een momentje? Ik wil u namelijk bedanken”. Zo begon dat telefoongesprek. Het was een mevrouw van Cordaid Memisa. Of ik wel wist hoeveel vrouwen/moeders ik inmiddels had gered met mijn donaties? En hoe geweldig dat wel niet was? Daar ga je je goed van voelen. En een beetje ongemakkelijk, want ze belt niet zomaar… en inderdaad: of ik niet wat meer wilde geven? Of iets vaker? Zodat er meer vrouwen gered konden worden? En wat doe je dan? Je wilt toch zeker dat die moedersterfte afneemt?

Commitment en consistency

Zo zitten wij mensen in elkaar. We willen graag consistent zijn aan eerder genomen besluiten. Soms tegen beter weten in.

Dat zit diep. Want als je consistent bent, dan ben je evenwichtig, intelligent, stabiel en effectief. Wie niet consistent is, die vinden we onbetrouwbaar, verward en wispelturig. En dat wil je niet.

Het is ook een automatisme om veel besluiten gemakkelijker te laten verlopen. Zodat je er niet meer over na hoeft te denken. En zo ben je een gemakkelijke prooi voor slimme verkopers. Nou ging het hier om een goed doel, maar je herkent het vast wel.

En het gaat niet alleen om consistent zijn. We committeren ons  ook aan eerder gemaakte keuzes. Wanneer je besloten hebt om een (grote) aankoop te doen, de handtekening is gezet, de kogel is door de kerk, dan heb je voor jezelf allerlei argumenten bedacht waarom dit een goede keus was:

  • Het was zo’n goede aanbieding, die kon ik niet laten staan!
  • Ik ben al zo lang op zoek naar zo’n …..
  • Ik ben er van overtuigd dat dit mij gaat helpen om mijn probleem met xyz op te lossen
  • Deze training zal mijn leven veranderen….

What doesn’t kill you makes you stronger

Een bekende uitspraak: je moet eerst door diepe dalen zijn gegaan om op hoge pieken te kunnen uitkomen. Wanneer je dat hebt gedaan, ben je ook zeer toegewijd aan je doel. Je hebt er immers grote offers voor gebracht.

Dat is ook de gedachte achter ontgroeningrituelen. Momenteel weer actueel met de start van het nieuwe academische jaar. Het is bekend dat wanneer mensen heel veel moeite hebben moeten doen om bij een groep te mogen horen, ze daarna ook veel meer gecommitteerd zijn aan die groep.

Een doel dat met veel moeite is bereikt, heeft veel meer waarde dan iets dat zo’n beetje ‘vanzelf’ is gekomen. Je kunt er trots op zijn, bewondering oogsten. Met moeite doelen bereiken heeft zo ook z’n voordelen.

Overtuigingen

Hardnekkige (belemmerende) overtuigingen hebben ook te maken met commitment. Je hebt je (onbewust) gecommitteerd aan zo’n overtuiging en het is dan knap lastig om dat te veranderen. Uit veel onderzoek door gedragswetenschappers (zie het boek van Cialdini) is gebleken dat een heel effectieve manier om dat te veranderen is schrijven.

Schrijven

Opschrijven wat je wel wilt. En dat dagelijks herhalen. Net zo lang tot je je gecommitteerd hebt aan deze nieuwe overtuiging. Daar heb ik zelf de ‘Van wens naar werkelijkheid’ uitdaging voor ontwikkeld. Gratis te downloaden (zonder upsell aan het einde).

Marketingtactiek

Hoe kun je deze menselijke eigenschap als marketingtactiek in jouw eigen marketingproces inzetten? Het creëren van betrokkenheid bij jou en je boodschap is immers essentieel in het werven van klanten.

De wet van de wederkerigheid heb je al ingezet bij je weggever: in ruil voor een mailadres ontvangt iemand iets interessants van jou.

Door mensen regelmatig te mailen (met relevante dingen) laat je jouw eigen commitment en consistency zien. Daarmee bouw je vertrouwen op.

Challenges

Is het je opgevallen dat zo’n beetje ‘iedereen’ wel een of andere ‘challenge’ organiseert? Met de bijbehorende mails en Facebook groepen? Dat is gebaseerd op deze menselijke eigenschap van commitment en consistency.

Want door hier aan mee te doen en ons daar openbaar aan te committeren (Facebook) ben je ook direct gecommitteerd aan de organisator. En om consistent te zijn, is het kopen van het programma aan het einde van de challenge heel logisch.

Zo’n challenge is een manier om commitment van je doelgroep te krijgen. We noemen dat ook wel een frontend. Een gratis of laaggeprijsd kennismakingsproduct, waarbij het risico laag is. En daar kun je al je creativiteit op loslaten.

Social Media

Social media zijn ook supergeschikt om een schare van fans te creëren. Mensen die jij niet kent en die jou leren kennen door de boeiende, interessante, relevante en inspirerende dingen die jij post. Op weg naar commitment en consistency.

Gebruik jij dit principe van ‘commitment en consistency’ in je marketing? Op welke manier doe je dat? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Marketing is een vies woord
Marketingtruc 1: de wet van de wederkerigheid
Influence, de psychologie van overtuigen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.