Marketingtactiek 3: social proof

geplaatst in: Implementatie, Meer klanten, Ondernemen, Strategie | 0

social proofWij van WC-Eend adviseren….WC-eend. Wie kent deze parodie op autoriteit en social proof niet? Een meer moderne variant is de commercial van HAK met Herman den Blijker die de peulvruchten van HAK aanbeveelt.

Wat is social proof nou eigenlijk?

Social proof helpt ons bij keuzes maken. Want wanneer iets of iemand wordt aanbevolen door een persoon waar we waarde aan hechten, waar we tegenop zien, dan hoeven we zelf het besluit niet meer te nemen. De onzekerheid is dan weg genomen.

Social proof speelt ook een grote rol bij ons gedrag: pubers willen allemaal hetzelfde merk kleding of schoenen dragen want dan horen ze bij de groep. En dat is wat ze willen.

We kijken wat anderen doen in een bepaalde situatie en dan doen wij dat ook. Want dat is dan blijkbaar het juiste om te doen.

In restaurants worden de tafeltjes bij het raam het eerst gevuld. Dan ziet het er al lekker ‘druk’ uit. Dat overtuigt buitenstaanders dat het eten hier vast goed moet zijn. Een leeg restaurant loop je niet zo snel in, toch?

Wanneer hebben we het meest behoefte aan bevestiging van buitenaf?

  • Wanneer we niet zeker zijn van onszelf;
  • Wanneer de situatie niet helder is
  • Wanneer onzekerheid regeert

Dan zijn we het meest bereid om de acties van anderen als correct te interpreteren.

Nou is de aankoop van een potje bruine bonen doorgaans niet iets dat leidt tot buitengewone onzekerheid.

Maar er zijn situaties waarin ‘ social proof’  van levensbelang is.

Heb je wel eens een ongeval meegemaakt? Of iemand op straat aangevallen zien worden? Of iemand bestolen zien worden? En wat deed je toen?

Je kent de verhalen wel van de helden die direct in het water springen wanneer ze een auto te water zien geraken. Recent hadden we de 3 Amerikaanse militairen die in de trein naar Parijs een terrorist met een Kalashnikoff onschadelijk maakten. Ze hebben in Frankrijk de belangrijkste onderscheiding gekregen.

Het is namelijk niet normaal. Normaal kijken we eerst of er iemand anders reageert. En dan doen we ook iets. Het gebeurt veel vaker dat iemand aangevallen wordt onder het oog van omstanders, die helemaal niets doen.

Hoe zit dat dan met marketing en verkoop?

Iedereen weet wat mond-tot-mond reclame is: je hoopt er allemaal op, want dat is de beste marketing die je kunt hebben. Tevreden klanten die anderen aan je doorsturen. Een beter voorbeeld van wat social proof voor je kan doen, is er niet.

Ook online maken we graag gebruik van dit concept. Heb je wel eens zien staan: dit e-book is al x000 keer gedownload? Of xx000 mensen gingen je voor? Grote groepen mensen die iets al gedaan hebben, bevestigen dat je weinig tot geen risico loopt.

Testimonials dienen hetzelfde doel: ze laten zien wie je al voor gingen en wat zij er aan hadden. Vooral als het ‘echte’  mensen zijn, met een naam en een foto dan geeft dat de zekerheid dat je krijgt wat je verwacht.

Aanbevelingen (op LinkedIn!) dienen ook als social proof: dat die mensen blij waren met de dienst die jij hebt geleverd. LinkedIn is so wie so waardevol want je kunt het niet ‘faken’. Op je website kun je veel referenties verzinnen en schrijven. Maar op LinkedIn zijn ze gekoppeld aan profielen van echte personen. Dat maakt ze geloofwaardig.

Hoe maak jij gebruik van ‘social proof’? Pak je dat al systematisch aan of laat je het nog aan het toeval over? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Marketingtactiek 1: de wet van de wederkerigheid
Marketingtactiek 2: commitment en consistency
Marketing is een vies woord

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.