Helemaal dol van enthousiasme sprong Arrow tegen mij op, blij met nieuwe aandacht en blij met mijn aaien over zijn bol. Arrow is de hond van vrienden van mij. En hij vindt mij leuk, dat laat hij uitbundig zien, dus ik vind hem ook leuk en lief.
Mijn paard kan dat ook: je aankijken met een blik van ‘ben ik niet leuk? Heb je wat lekkers voor me?’ Hij is er een meester in. Waar hij ook komt: er is altijd een fanclub die hem adoreert, hem aait en wortels geeft. Het beest krijgt wat hij wil: lekkers en positieve aandacht.
Die dieren laten het principe van ‘leuk vinden’ perfect zien: als ik jou leuk vind, dan geef je mij wat ik wil hebben.
Hoe zit dat dan bij mensen? Zijn wij zo anders? Niet echt…
Er goed uit zien, ergens goed in zijn, vriendelijk zijn, eerlijk zijn en intelligentie zijn allemaal eigenschappen die er voor zorgen dat anderen ons leuk gaan vinden. Terwijl we best weten dat er aardig uit zien, niet wil zeggen dat iemand ook aardig is. Laat staan te vertrouwen.
Wat zijn dan die factoren die bepalen of we elkaar leuk vinden?
Aantrekkelijk voorkomen
Mensen die er goed uit zien, aantrekkelijk zijn, die vertrouwen we al gauw. Je kent dat wel, die autoreclames: een auto waar een prachtige vrouw verleidelijk tegenaan geposeerd staat. Die auto’s worden al gauw als mooier en sneller gekwalificeerd (door mannen….) dan een autoreclame waar geen mooie vrouw in te zien is.
Ongeveer hetzelfde geldt ook voor mode: kleding wordt altijd getoond door mooie superslanke (om niet te zeggen ‘magere’) modellen. Want zo willen we er ook uit zien: slank, jong, gezond, stralend. Zo willen we ook graag zijn.
Overeenkomsten
Op enig moment in je leven moet je de illusie loslaten dat je er uit kunt blijven zien als een 20-jarig supermodel (ok, niet iedereen, dat geef ik toe. Maar die mensen vinden we dan al gauw zielig). En dan gaat een andere factor een rol spelen: die van de overeenkomsten.
We vinden mensen die op ons lijken ook snel leuk. Ervaringsdeskundigen hebben niet alleen autoriteit. Ze hebben iets dat wij ook graag willen kunnen en ze zijn niet anders dan wij. Dat geeft hoop. Dat je het ook kunt. Dat het ook voor jou is weggelegd. Daarom vinden we mensen die op ons lijken en al gerealiseerd hebben wat wij ook graag willen, al gauw leuk. En betrouwbaar.
Complimenten
Zo’n hond, die mij enthousiast verwelkomt, onwillekeurig voel ik mij welkom. Ik denk ‘oh, hij kent me nog, wat leuk!’ Het is een compliment. Ook al weet ik ook wel dat hij dat naar iedereen doet.
Je hebt net die fantastische jurk gepast en de verkoopster maakt je een oprecht compliment over hoe goed je eruit ziet in die jurk. Je voelt het echt: hij staat je geweldig, hij is voor jou gemaakt. Hoe groot is dan de kans dat je ‘m koopt? Ook al is ie veel te duur?
We zijn erg gevoelig voor complimenten. Wanneer iemand iets aardigs tegen ons zegt, dan is dat prettig. Ook al is het vleien overduidelijk, we voelen ons toch gestreeld.
Cialdini zegt daarover: we houden erg van positieve opmerkingen. Het maakt daarbij helemaal niet uit of ze waar zijn of niet.
Contact en samenwerken
Heb je ooit moeten samenwerken met iemand die je eigenlijk niet zo aardig vond? En achteraf viel dat heel erg mee? Toen je die persoon eenmaal beter leerde kennen, bleek het een heel aardig iemand te zijn?
Zo werkt dat met contact en samenwerken. Wanneer je in contact komt met mensen die je voorheen niet kende, dan ga je ze beter leren kennen en begrijpen. En de kans dat je ze gaat waarderen wordt ook steeds groter.
Omgekeerd kan overigens ook: dat mensen waar je eerst tegen op zag, tegenvallen bij nadere kennismaking.
Associaties
Don’t shoot the messenger!
Weermannen en –vrouwen kennen dit principe heel goed: wanneer het weer over een langere periode slecht is, dan ontvangen ze hatemail.
Mensen associëren de boodschap met de boodschapper. Het is fijner om goed nieuws te kunnen brengen dan slecht nieuws. In vroeger tijden werd de brenger van het slechte nieuws immers opgehangen.
‘We’ hebben gewonnen! Dat hoor je wanneer het thuisteam heeft gewonnen: iedereen hoort erbij en ‘we’ waren fantastisch. We willen er met z’n allen bijhoren. Het succes van een winnende sporter straalt uit over z’n moederland, z’n geboorteplaats, z’n fans. Iedereen deelt mee in de feestvreugde.
Maar dan, wanneer er verloren is. ‘Zij’ zijn niet geslaagd in de missie. ‘Ze’ stelden teleur. Wij willen er niet bijhoren.
Leuk vinden en je marketing
Mensen doen zaken met mensen – die ze leuk vinden. Dat laatste hoort er bij!
In TV reclames wordt humor vaak gebruikt als middel om het merk leuk te gaan v inden. Zo is de introductie reclame van de Fiat Panda legendarisch geworden.
Ook de reclames van de Melkuniekoeien herinner je je vast wel. Hier wordt het element ‘leuk vinden’ flink uitgemolken. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van het element ‘autoriteit’: vertegenwoordigt door de arrogante man met bekakte spraak.
Hoe zorg jij ervoor dat jouw potentiële klant je leuk vindt? Vraag je af:
- Welke overeenkomsten heb je met je doelgroep?
- Geef je jouw (potentiële) klanten wel eens een compliment? Laat je ze wel eens merken dat je ze waardeert?
- Hoe maak je contact met ze? En hoe onderhoud je dat contact? Geef je veel waarde weg? Geef je oprecht om je doelgroep? Zorg je voor je klant? Werk je samen met ze aan hun succes?
- Kunnen ze zich met jou associeren? Aan je optrekken? Help je ze echt voorwaarts?
Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep je leuk gaat vinden? Hoe geef je ze het gevoel dat je echt om ze geeft? Dat ze welkom zijn bij jou? Laat hieronder je reactie achter!
Gerelateerde artikelen
Marketingtactiek 1: de wet van de wederkerigheid
Marketingtactiek 2: commitment en consistency
Marketingtactiek 3: social proof
Geef een reactie